Background

Med Rep کیست؟

Med Rep کیست؟

Med Rep کیست؟

مدرپ (به صورت مِدرِپ یا Med Rep خوانده می‌شود) از جمله موقعیت‌های شغلی است که به سختی می‌توانید حد و مرز دقیق آن را تعیین کنید.
واژه‌ی مدرپ از اصطلاح Medical Sales Representative (نماینده فروش پزشکی) گرفته شده است و بر این اساس، می‌توان هر فردی را که برای معرفی و فروش محصولات و تجهیزات در صنعت پزشکی به مشتریان مراجعه می‌کند و با آنها در تماس است، مدرپ دانست. با این حال در ایران در بسیاری از شرکت‌ها رایج است که دو موقعیت شغلی متفاوت به عنوان ویزیتور (یا فروشنده) و مدرپ (یا نماینده علمی) در نظر می‌گیرند و به عبارتی، مدرپ را در موقعیتی بالاتر از سایر فروشندگان قرار می‌دهند.
حتی ممکن است مدرپ صرفاً به معرفی محصول و پاسخ‌گویی در مورد ویژگی‌های آن بپردازد و عملیات فروش به کارشناسان فروش واگذار شود.
بدیهی است با توجه به حساس بودن مخاطبین این شغل، دانش محصول، ابتدایی‌ترین اندوخته این افراد خواهد بود. بسیاری از مدیران یا کارکنان سازمان‌ها، مدرپ‌ها را افرادی می‌دانند که صرفا با پزشکان و مسئولین مربوطه در سازمان هدف صحبت می‌کنند و مهارتی در فروش ندارند. اما حقیقت اینجاست که این شغل یکی از حساس‌ترین بخش‌های معرفی محصول است و اگر وظایف آن به درستی اجرا نشود، قطعا فروشندگان، توفیق زیادی در فروش نخواهند داشت.
در ایران، معمولاً فارغ التحصیلان رشته های پزشکی و پیراپزشکی، شیمی، زیست شناسی، میکروبیولوژی و صنایع غذایی و دارویی، از جمله کسانی هستند که به عنوان مدرپ فعالیت می‌کنند. اما از این نکته غافل نشویم که مهارت‌های فروش و روان‌شناسی، مذاکره، زبان بدن و مدیریت خشم و مدیریت اعتراضات، بسیار در انجام این شغل نقش حیاتی دارند.
به علت اختلاف نظر در مورد تعریف موقعیت شغلی مدرپ‌، طبیعتاً در زمینه تنظیم شرح شغل و شرایط احراز شغل برای مدرپ‌ها هم دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد. اما آن‌چه اتفاق نظر بر روی آن وجود دارد این است که فروشندگان در حوزه‌های زیر را می‌توان به عنوان مدرپ (MedRep) در نظر گرفت:
-فروشندگان فعال در شرکت‌های دارویی
-فروشندگان تجهیزات پزشکی
-فروشندگان نرم افزارهای پزشکی
-فروشندگان ابزارها و اکسسوارهای مرتبط با بهداشت، درمان و سلامت
-فروشندگان محصولات و راهکارهای حوزه‌ی بیوتکنولوژی
یک نماینده علمی سالانه در آمریکا بین 70 تا 200 هزار دلار حقوق دریافت می‌کند، که این رقم در مقایسه با دریافتی مشاغلی مثل پرستاری و شغل‌های تخصصی دیگر خیلی بالاست برای شغلی که تقریبا تخصصی به صورت کلی نیاز ندارد. و در ایران مدرپ در شرکت های بین‌المللی بین 3 تا 10 میلیون (و حتی بیشتر) حقوق دریافت می‌کنند.

وظیفه اصلی یک مد رپ چیست؟

مخاطب یک مدرپ، پزشکان و متخصصین تغذیه، پرستارها، ماماها و تمام کسانی هستند که در حوزه‌ی درمان فعالیت می‌کنند البته با توجه به نوع بیزینس و محصولی که این گروه دارد مخاطب متفاوت است. مدرپ در شرکت به عنوان سرباز در خط مقدم فعالیت می‌کند اما نه هر سرباز عادی ای! سربازی که شرکت بر روی او سرمایه‌گذاری می‌کند تا در آینده بتواند عضو تاثیرگذارتری در شرکت شود. یعنی به صورت کلی نیرویی است که جایگزین کردنش در شرکت نسبت به نیروهای مقدماتی دیگر انرژی بیشتری می‌خواهد.
مدرپ وظیفه‌ی افزایش آگاهی، پاسخ به سوالات، ساختن رابطه بین مخاطب و شرکت و نگه داشتن این رابطه و همینطور معرفی محصولات جدید شرکت به جامعه مخاطبین بیزینس رو به‌عهده دارد.

ویژگی یک مدرپ خوب چیست؟

-پُرشور و کنجکاو
-شنونده‌ی خوب
-پرتلاش و پیگیر
-علمی
-از نظر ظاهری آراسته
-مدیریت زمان خوبی دارد
-در مواقع لزوم یک فروشنده خوب است.

ویژگی‌های کار یک مدرپ چیست؟

مدرپ در مسیر کاری خود تجربه‌های خیلی قشنگی رو بدست می‌آورد. از جمله این‌که به سفرهای زیادی ممکن است برود و با جامعه پزشکی و مردم شهرهای مختلف بیشتر آشنا شود. همینطور به مرور روابط عمومی خیلی قوی‌ای پیدا می‌کند که در آینده کاری بسیار تاثیرگذار است.
یک مدرپ هر روز 8 ساعت کار می‌کند. 4 ساعت صبح که معمولا از 9 شروع می‌شود تا 1 و از 4 بعد ازظهر تا 8 شب و باید تقریبا 12 پزشک و تعدادی داروخانه رو ببیند که این موارد بیشتر به قوانین مخصوص به هر شرکتی برمی‌گردد و KPI ای که شرکت برای مدرپ‌هایش گذاشته است.

برنامه آموزشی جامع اولیه برای مدرپ

شامل سه بخش است:
1.آناتومی پایه و فیزیولوژی
2.داروی مدنظرتان چگونه عمل می‌نماید؟
3.چگونه یک فروشنده تأثیرگذار شویم؟
در کشور انگلستان، به دنبال این آموزش اولیه، آموزش‌های حرفه‌ای دیگری خواهد بود، مانند آزمون ABPI (اتحادیه شرکت‌های دارویی انگلیسی) که این مرحله را به اوج خواهد رساند. این آزمون بعد از دو سال از شروع کار به عنوان فروشنده تخصصی محصولات پزشکی گرفته و مدرک معتبری به آن‌ها ارائه خواهد شد.

ارتقای شغلی مدرپ‌ها

فروشندگان تخصصی محصولات پزشکی، یکی از بهترین برنامه‌های اولیه و پیشرفته آموزشی که در هر صنعتی وجود دارد را دریافت می‌نمایند؛ در نتیجه فرصت‌های شغلی آینده، به صنایع دارویی یا بهداشتی محدود نمی‌گردد، زیرا مهارت‌های شما در سایر رشته‌ها نیز خواهان بسیار خواهد داشت.

مشکلات مدرپ

1.چگونه قصد دارید پزشکان بیشتری را در مقایسه با رقبا ملاقات نمایید؟
2.چکونه می‌خواهید حوزه جغرافیایی خود را برنامه‌ریزی کنید؟
3. برای برقراری ارتباط بهتر با مشتریان، چه ابتکاراتی می‌توانید به خرج دهید؟!
-باید قادر به برقراری ارتباط باشید. به‌طور خلاصه بگویید که چرا بهترین شخص برای این شغل هستید. توضیح دهید این موقعیت کاری به چه نیاز دارد و شما چه مهارت‌هایی دارید که از بقیه متمایزتان می‌کند؟
انتظار نداشته باشید که تنها به گفته‌هایتان اکنفا کنند. مستندات گفته‌هایتان باید به عنوان مدارک پشتیبان، موجود باشد.
-شاید بتوان گفت جدیت و اشتیاق، تنها عنصر مهمی است که شرکت‌های دارویی؛ به دنبال آن هستند. شما می‌توانید در بیشتر موارد به فروشنده مبتدی خود، آموزش‌های لازم را بدهید؛ اما نمی‌توانید به آن‌ها آموزش دهید که کارشان را با اشتیاق انجام دهند. خودتان یا جدیت کافی را دارید یا ندارید! جدیت می‌تواند به طرق مختلف اثبات شود:
-زبان بدن
-میزان آمادگی قبلی که کسب کرده‌اید
-سرزندگی که در لحن کلام شما هنگام صحبت درباره فروش محصولات پزشکی هست
-کاملا مصمم هستید که کار را در این شرکت خاص به دست آورید
-به خاطر داشته باشید که خود را برای شغل فروش موردنظرتان که برایش مصاحبه می‌شوید، معامله کنید.

مقالات پیشنهادی

0 نظر

نظر خود را ثبت نمایید

نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید مدیر سایت در همین صفحه نمایش داده خواهد شد.